mandag 21. november 2011

Kongeørn

En ny fantastisk helg i Flatanger er dermed unnagjort. I prosjektet hadde jeg at jeg skulle sitte på kongeørna denne helga og hønsehauken en ny helg i desember. Nå var det ikke kommet snø som jeg da hadde håpet på denne helga så i stedet ble det en dag på kongeørn og en dag på hønsehauken. Det som da gjensto, var selvfølgelig siden vi er i november, vi kunne risikere svært dårlige lysforhold. Jeg har ikke nikon (D3S) kommer heller aldri til å få det, og min Canon EOS-1 Ds liker ikke ISO over 650 aller helst vil jeg ned på 200...

Ole Martin kom styggtidlig på morgenen og i mørket bars det ut i skjulet sammen med Kenny (from Sweden) og det var mørkt..ingen snø og relativt tjukt skydekke, noe som vi ble lovet av yr.no skulle forsvinne mot kl 1200.

1000 - Første ørn på åtet. Ei rype montert i et tre. Jeg beit tenna sammen og presset EOS-1 D kameraet med 300/2.8 ned på 200ISO... 1/25 del sekund.. OK kan få noen bilder som er skarpe på dette:



I løpet en halv times tid ble rypa ribbet og fortært til taktfaste skuddsalver av to Canonapparat i spedd ett og annet eder og bannskap over dårlig lys eller lengsel til det nye EOS 1 Dx som skal komme i april.....så dro ørna og lyset kom

Et fantastisk lys som bare november kan lokke med innimellom, kom det ørn da....nope.. men alt mulig annet som kråke - nøtteskrike og flaggspett....























..litt før klokka to, mens lyset sakte men sikkert ebbet ut igjen oppdaget vi ørn på nytt. Den satt i et tre og så på skjulet og åtet som lå der uten antydning til å ville komme ned. Mens kråker og annen fugl etter hvert tømte reven for mat lot det til at ørna ikke hadde tenkt å forsvare sitt rettmessige bytte.

Lyset forsvant igjen. Raskt ble lukkertiden redusert fra gledelige 1/1250 dels sekund til ja 1/6.... kan man få skarpe bilder på det da? Vel det skulle vise seg da ørnene endelig fant sin besøkelsestid igjen..















Det første bildet er tatt med EOS-1 Ds kameraet på 650 ISO med 500mm f4.0 og tiden vel... 1/25 sek
















Bildet nr to er tatt med EOS-1 D kameraet på 200 ISO med en 300mm f 2.8.. lukkertid 1/6 sek...
Jeg mener bildet er skarpt.

Til slutt er det bare en ting å si... FANTASTISK opplevelse. Det beste bildet er fortsatt ikke tatt og det er vel to av de drivkreftene som gjør at dette tar oss. Opplevelsen og jakten på det beste bildet. Hos Ole Martin i Flatanger og Norway Nature ligger alt til rette for begge deler.

6 kommentarer:

Laila sa...

Flotte bilder Ola:)

Geir A Midtgaard sa...

Litt misunnelig , alltid hyggelig å være hos Ole Martin.
Fine bilder og noen med meget bra lys.

Hilsen
Geir

Ole Jørn Solberg sa...

Så du tok deg en tur igjennom du sa. God minner fra forrige tur Ola! Spennende å følge deg og bildene dine på bloggen.
OleJørn Solberg

Anonym sa...

Hallo Ola. Imponert over at Du fikk så mye bra!!Noen greier dette også:-) I dag måtte jeg prøve hønsehauken ilag med Staffan Widstrand, han ville ha selskap.En utrolig dag men nå var det en ungfugl. Kommer vel noe rart på bloggen min etter hvert. Gleder meg til å se dine Haukebilder. Velkommen tilbake.Ole

OAL-photo.com sa...

Takker for kommentarer.. Ole Jørn du får se hva jeg skal gjøre videre utover våren og heng deg på vet du.... Geir - ja vi var heldige med lyset, men da uteble ørna.. det var jo litt synd da... takk Laila og Ole M

Torbjørn Wingsternes sa...

Flott historie og fine bilder. Synes forøvrig flaggspetten ble veldig flott.